London överväger turistskatt för att öka stadens intäkter

London kan sannolikt följa i andra europeiska städers fotspår när de överväger turistskatt som ett sätt att stödja lokal infrastruktur.

London överväger turistskatt för att öka stadens intäkter featured image

London kan snart följa efter andra europeiska städer och överväga att införa en turistskatt. Stadens borgmästare Sadiq Khan har uttryckt sitt starka stöd för idén, som han anser kommer att förändra besökarnas upplevelse.

Khan stöder Londons ”turistskatt

Borgmästare Khan anser att en turistskatt skulle kunna generera välbehövliga medel till staden. Han pekade till exempel på städer som Paris och Berlin, där liknande turistskatter redan finns. Dessa städer tar ut små avgifter på hotellvistelser för att stödja lokal infrastruktur. Khan menar därför att London borde göra samma sak.

Khan betonade att turister i allmänhet accepterar dessa avgifter när de reser utomlands. Därför tror han att London skulle förbli konkurrenskraftigt trots den extra kostnaden. Dessutom noterade han att medlen direkt skulle stödja offentliga tjänster och kulturprojekt.

Här är vad det kan betyda

En föreslagen turistskatt på fem procent på övernattningar på hotell och Airbnb skulle kunna inbringa cirka 285 miljoner euro per år. Myndigheterna baserade denna siffra på nuvarande besöksantal och genomsnittliga nattpriser. I synnerhet skulle dessa intäkter kunna stödja allt från transportuppgraderingar till gatustädning.

Dessutom skulle det kunna bidra till att främja mindre kända attraktioner och lätta på trycket på trånga hotspots. Det skulle alltså kunna förbättra den totala besökarupplevelsen och samtidigt hjälpa Londonborna.

Turistskatt i hela Europa

Många städer i Europa tar redan ut extra avgifter av turister. Till exempel lägger Paris till en nattavgift baserad på hotellens stjärnbetyg. I Berlin används intäkterna från turistskatten för att stödja kulturevenemang och kulturarvsplatser. På samma sätt använder Barcelona medel för turismhantering och hållbarhet.

Som sådan skulle Londons flytt inte vara något utöver det vanliga. Istället skulle det anpassa huvudstaden till internationella normer. Regeringen måste dock fortfarande besluta om detaljerna för genomförandet.

Branschens motreaktioner och farhågor

Alla stödjer inte idén. Till exempel är hotellägare och resebranschledare rädda för att det kan skada Londons globala dragningskraft. Dessutom hävdar de att besökare redan står inför höga kostnader i staden. Som ett resultat kan en ny turistskatt avskräcka korta vistelser eller budgetresenärer.

Andra hävdar dock att de flesta turister kommer att betala utan att klaga. Några extra pund per natt kommer trots allt inte att spräcka de flesta resebudgetar. Trots detta vill branschens röster ha mer samråd innan någon policyförändring.

Rättsliga hinder på väg

För närvarande saknar London befogenhet att införa en turistskatt på egen hand. Framför allt måste den brittiska regeringen ge sitt tillstånd innan någon ny skatt kan införas. Trots detta är liknande politik redan på gång på andra håll. Wales och Skottland håller till exempel på att utveckla sina egna versioner av skatten.

På grund av detta anser anhängarna att det bara är en tidsfråga innan London inför turistskatt. Om andra brittiska regioner lyckas kan London sannolikt följa efter snabbt.

Balans mellan turism och lokala behov

Debatten belyser en större fråga: hur man ska hantera den blomstrande turismen utan att belasta stadens resurser. På motsvarande sätt skulle en turistskatt kunna erbjuda en rättvis lösning. När allt kommer omkring drar besökarna nytta av stadens tjänster men bidrar inte ekonomiskt.

Sammanfattningsvis syftar den föreslagna skatten till att skapa en mer hållbar modell för turism. Om den antas kan den hjälpa London att växa utan att förlora sin charm.

Foto av Henry BeUnsplash

Relaterade artiklar

Nyhetsbrev

logotyp

UK ETA Office tillhandahåller flerspråkig information om inresa till Storbritannien. Det är oberoende, inte anslutet till den brittiska regeringen.


Alla rättigheter förbehålls. UK ETA KONTOR 2025©