Flygbolagens personal utestänger personer utan visum
Flygbolagspersonal över hela Europa har genomgått utbildning för att kunna identifiera passagerare utan inresevisum till Storbritannien. Sammantaget innebär denna åtgärd en utveckling av gränsbevakningen.
Åtgärderna omfattar avgångsportar i 39 länder, inklusive portar för viktiga transitvägar som Albanien, Grekland, Italien och Malta. Följaktligen riskerar passagerare nu att avvisas före ombordstigning om de saknar rätt dokument.
Flygbolagens initiativ sker mot bakgrund av det brittiska inrikesdepartementets oro för irreguljär migration. Det utgör också en del av det bredare införandet av UK ETA (Electronic Travel Authorisation). Enligt detta tillstånd måste kvalificerade resenärer genomgå en ansökan om förhandsgranskning innan de besöker Storbritannien.
Tidigare var det den brittiska gränspolisen som ansvarade för den här typen av ankomstkontroller. Nu måste flygbolagens personal med utbildning agera som första försvarslinje. Syftet med denna åtgärd är framför allt att upptäcka falska eller saknade dokument. På sikt hoppas de brittiska myndigheterna kunna minska antalet dyra utvisningar och antalet internationella tvister.
Flygbolagens ”flygförbud
Enligt det nya systemet måste flygbolagen se till att alla passagerare har inresetillstånd före avgång. Annars kan de få dryga böter och bli skyldiga att betala returkostnaderna. Därför genomgår över 9 000 anställda på flygbolag som Ryanair, easyJet och Wizz Air obligatoriska workshops. Det övergripande målet är att öka noggrannheten och samtidigt undvika profilering eller diskriminering.
Framför allt prioriteras flygbolag som flyger från högriskregioner som Albanien, Turkiet och Balkan. Detta stämmer överens med den brittiska regeringens strävan att begränsa olagliga inreserutter.
Dessutom uppmanar myndigheterna flygbolagens personal att rapportera misstänkta dokument direkt till brittiska tjänstemän. Detta innebär följaktligen ett nytt lager av kontroll långt bortom de brittiska gränserna.
Utrikesminister David Lammy hävdar att åtgärderna syftar till att skapa “säkrare, mer digitala och mer effektiva” gränser.
Juridiska och etiska frågor
Policyn har dock gett upphov till juridiska och etiska frågor. Till exempel hävdar människorättsgrupper att flygbolagspersonal utan tillräcklig utbildning kan neka inresa på ett orättvist sätt. Dessutom varnar juridiska experter för att detta kan leda till felaktiga avslag och stämningar. Trots detta försvarar den brittiska regeringen åtgärden med att den är nödvändig för den nationella säkerheten.
Dessutom har flygbolagen uttryckt vissa reservationer men stöder i stort sett initiativet och hävdar att det effektiviserar processer och förhindrar framtida störningar. Ändå insisterar kampanjmakare på att mer tillsyn är nödvändig för att skydda utsatta resenärer. Därför ökar trycket på transparenta överklagandemekanismer vid avgångspunkterna.
Större påverkan på flygpassagerare
Sammantaget kan denna förändring få betydande effekter på migrations- och turistflödena. Framför allt måste flygresenärer nu dubbelkolla visumkraven innan de bokar flygbiljetter. Dessutom kan risken för avslag i sista minuten avskräcka från tillfälliga resor till Storbritannien. Familjer, studenter och asylsökande kan därför ställas inför nya hinder utomlands.
Trots motreaktionerna står de brittiska ministrarna fast vid sin ståndpunkt. De säger framför allt att systemet är en del av en bredare strategi för att “återta kontrollen” över gränserna. Detta utgör en viktig del av invandringspolitiken efter Brexit.
Slutsats
Flygbolagens personal fungerar nu som grindvakter vid den brittiska gränsen och kontrollerar visum före ombordstigning. Även om detta är kontroversiellt har det redan omformat den internationella resedynamiken.
Foto: Freepik