VisitBritain-Expedia-kampanjen ”Got the Shot” ska öka turismen i Storbritannien

Utforska Storbritanniens ikoniska platser för spionthrillers, perioddramer och episka fantasier med kampanjen "Got the Shot".

VisitBritain-Expedia-kampanjen ”Got the Shot” ska öka turismen i Storbritannien featured image

VisitBritain, Storbritanniens nationella turistbyrå, har tillsammans med reseföretaget Expedia lanserat en kampanj för att öka turismen i Storbritannien. Kampanjen ”Got the Shot” syftar till att locka internationella besökare genom att utnyttja berömda film- och TV-platser i Storbritannien.

”Got the Shot” Det bästa från Storbritannien

Kampanjen ”Got the Shot” lyfter särskilt fram de filmiska vyerna från regionerna i nordöstra England, Skottland och Wales. Kampanjen riktar sig särskilt till resenärer från Australien, Frankrike, Tyskland och USA och ligger i linje med VisitBritains bredare strategi ”Starring GREAT Britain”.

Enligt VisitBritain spelar film och TV en avgörande roll i reseplanerna. Studier visar att 90 procent av besökarna vill utforska destinationer som de har sett på både den stora och den lilla vita duken. Därför tar den här kampanjen fasta på detta intresse genom att visa en serie videor som marknadsför Storbritanniens ikoniska inspelningsplatser.

En uppslukande reseupplevelse

Den tredelade videoserien ”Got The Shot”, regisserad av BAFTA-prisvinnaren Chris Faith, ger ett fräscht och humoristiskt sätt att berätta om resor. Med komikerduon Lara Ricote och Stevie Martin i huvudrollerna blandar videorna underhållning med reslust.

Innehållet syftar särskilt till att engagera tittarna och driva bokningar, eftersom filmiska destinationer kan ge oförglömliga reseupplevelser.

På motsvarande sätt fokuserar varje avsnitt på en annan brittisk region och dess koppling till populära filmgenrer. Kampanjen marknadsför inte bara dessa platser utan ökar också resenärernas förståelse för Storbritanniens olika landskap och historiska djup.

”Fick bilden”: Ikoniska platser

Det första avsnittet handlar om Skottland, där Glasgow skapar den perfekta bakgrunden för spionthrillers. Skottlands karga skönhet har gjort det till en favorit bland filmskapare, från James Bond-filmer till internationella TV-succéer.

I den andra videon utforskas Wales med fokus på Bannau Brycheiniog National Park och Cardiff, båda kända för sina episka fantasymiljöer. Dessa hisnande landskap har förekommit i produktioner som ”Doctor Who” och ”His Dark Materials”, vilket gör dem till ett drömresmål för fans.

Den tredje videon lyfter fram Durham och Newcastle och visar deras rika historia och kopplingar till periodiska dramer. Beamish Museum, ett populärt museum med levande historia, spelar en nyckelroll i kampanjen och väcker det förflutna till liv.

Expedias digitala strategi

Expedia har skapat en interaktiv digital upplevelse för att stödja kampanjen ”Got the Shot”, med marknadsspecifika mikrosidor. Dessa plattformar visar upp reseerbjudanden, skräddarsydda resvägar och exklusivt innehåll, vilket gör det lättare för tittarna att boka resor.

Dessutom säkerställer kampanjens uppslukande reklamstrategi att resenärer ser relevanta kampanjer i flera digitala kanaler. Genom att koppla ihop storytelling med direkta bokningsalternativ strävar VisitBritain och Expedia efter att konvertera intresse till faktiska besök.

Driva tillväxt inom turism

Branschledare förväntar sig att kampanjen ska öka antalet besökare och öka utgifterna i hela Storbritannien.

Patricia Yates, VD för VisitBritain, betonade vikten av att lyfta fram mindre kända regioner. Hon konstaterade att ”Got the Shot” är en möjlighet att visa upp Storbritanniens rika kulturarv och samtidigt driva på besöken utanför de traditionella turistmålen.

”Från vår fantastiska landsbygd, vårt rika arv och historia till våra pulserande städer – Storbritannien är bakgrunden till så många fantastiska berättelser”, säger Yates. ”Got the Shot” inspirerar besökare att sätta sig själva i bilden och boka en resa till Storbritannien idag.”

Rob Torres, Senior VP på Expedia Group Media Solutions, instämde i detta och betonade hur digital innovation kan förändra marknadsföringen av turism. Genom att utnyttja Expedias globala räckvidd säkerställer kampanjen maximal synlighet på viktiga marknader.

Foto av Mitchell OrrUnsplash

Relaterade artiklar

Nyhetsbrev

logotyp

UK ETA Office tillhandahåller flerspråkig information om inresa till Storbritannien. Det är oberoende, inte anslutet till den brittiska regeringen.


Alla rättigheter förbehålls. UK ETA KONTOR 2025©